Left 4 Dead och jag

Marcus Krueger (text & illustration)

  1. left4dead

Nu för tiden känner jag inte att jag är lika spelberoende som jag brukade vara. För mig är dataspelsvärlden annars ett utmärkt sätt att komma bort från den i övrigt rätt trista verkligheten. Personligen har jag alltid gillat att fantisera om en mörkare framtid, det vill säga en framtid där det moderna samhället som vi känner det går åt skogen. För mig började det hela med en trend som jag hade lagt märke till. Jag upptäckte att den gamla zombietrenden, som försvann någon gång på sjuttiotalet, var på väg tillbaka. Gamla filmer som till exempel George A. Romeros Night of the Living Dead (1968) har sina moderna versioner i filmer som 28 Days later (2002), Zombieland (2009) eller tv-serien The Walking Dead.

Men jag fann även en motsvarighet i spelvärlden – med ett spel som heter Left 4 Dead och dess uppföljare Left 4 Dead 2. Spelet kommer från Valve och kan spelas på Steam, vilket innebär att man kan spela online världen över.Själv har jag aldrig tyckt om att spela online; Left 4 Dead-spelen är de enda undantagen.

Left 4 Dead (förkortat L4D) är ett single player och multiplayer-action/skräckspel utvecklat av Valve Corporation. Spelet är byggt med Source-motorn och finns på PC och Xbox 360. Under den tidiga utvecklingen hade spelet arbetsnamnet Terror Strike.

Spelet ställer fyra spelbara, eller ”AI-styrda överlevande från en apokalyptisk pandemi”, mot horder av de infekterade. En regelbunden Infekterad styrs av spelets AI, medan mänskliga spelare kan styra upp till fyra muterade så kallade ”Special Infected” med speciella förmågor i versus-läget. Målet med Left 4 Dead är för de överlevande att hjälpa varandra genom en nivå för att komma i säkerhet. Infekterade spelare måste samarbeta för att stoppa dem.

Det grundläggande spelandet ändras aldrig från karta till karta, så spelarna lär sig därför spelets kartor ganska snabbt. Spelet undviker dock att bli monotont genom att kasta in olika utmaningar i varje nivå. Inga spelomgångar är därför exakt lika; även om varje nivå alltid är densamma så förändras sakerna som dyker upp under spelets gång för varje gång man spelar. Detta gör det hela mer oväntat och håller spelandet vid liv under en längre tid än vad det annars skulle ha gjort.

Postad i: